Jeg besøgte Henrik for at sælge en ældre saxofon , og fik lyst til for en gangs skyld at prøve en helt ny saxofon efter mange år med vintage instrumenter.
Jeg havde en sterlingsølv Yamaha hals (custom V1) liggende som jeg på et tidspunkt havde fået fra en kollega, og valgte derfor at prøve en Yamaha 62S forsølvet så tingene passede sammen.
Jeg må sige at det var en åbenbaring. Alle ergonomiske problemer er væk som dug for solen. Alt sidder hvor det skal og arbejdsstillingen er lige god siddende med saxen foran sig eller til siden , og også stående.
Der er jo altid lidt problemer med lillefingerstillingen på begge hænder og oktavmekanismen på de ældre horn uanset mærke, og som eksempel har Conn altsaxer ( som jo iøvrigt har en herlig klang ) en noget anden vinkel på halsen , som har givet mig lidt problemer med nakken af og til . Selv om man flytter ophæng og fingerkrog, kan det stadig være svært at finde en god arbejdsstilling.
Intonationen på Yamaha 62 er spot-on . Selv om man som professionel musiker sagtens kan justere sig ind på ældre saxofoner, er det alligevel en lettelse specielt i f.eks. bigband sammenhæng , at mærke at man trods alt har brugt noget (ubevist) energi på at rette ind.
Og så er der lyden/klangen . Med den medfølgende hals er der nok lidt om at klangen på de lidt billigere Yamaha ikke kan leve op til selmer og de dyre Yamaha mv., men jeg blev nærmest chokeret over den forskel det gav, da jeg satte sølvhalsen på. Det var nærmest som at skrue op for volumeknappen på en forstærker, der har været mutet.
Jeg har nu spillet på saxen i en lille månedstid i forskellige sammenhænge: øvelokale , sessions, lille gruppe job og Bigband, og den klarer det hele i fin stil , og min begejstring er ikke kølnet.
Jeg har spillet med både Eddie Lockjaw Davis og Benny Golson , som fortalte at når deres sax var blevet noget slidt, så beholdt de mundstykke og hals og fik en ny ”underdel” fra selmerfabrikken.
Min anbefaling må være: Husk at prøve med forskellige halse ved køb af saxofon, det er lige så vigtigt som mundstykke , blade, ligatur og alt det andet vi saxofonister kan snakke om i timevis.
Jens Søndergaard
November 2020